Usability testen

Wil je je app of website laten testen op usability? Dat kan in ons Mobile Testlab. De voordelen van een usability test uitgevoerd door ons Mobile Testlab:

  • De flexibiliteit van onze medewerkers: er is snel een medewerker beschikbaar voor de specifieke test.
  • Mobile expertise: de medewerkers van ons Mobile Testlab zijn gespecialiseerd in mobile apps, maar kunnen ook een usability test uitvoeren op websites en web apps.
  • Op maat gemaakte oplossing: het enige waar je over na hoeft te denken is het definiĆ«ren van een probleemstelling. Vervolgens komen wij met een voorstel waarin we een passende methode zoeken en een ureninschatting maken.
  • Werken op afstand: onze Mobile Testlab medewerkers werken op ons kantoor in Breda. Er hoeft dus geen werkplek geregeld te worden. Indien gewenst kunnen onze medewerkers ook op locatie werken.
  • Kijken met een frisse blik: als je zelf een app of website hebt ontwikkeld, kan je sommige dingen over het hoofd zien die voor een gebruiker niet logisch zijn. Omdat je zelf al zo veel kennis van het product hebt, kan het zeer waardevol zijn om er iemand naar te laten kijken met een frisse blik. Iemand zonder voorkennis van jouw product, maar met de kennis om jouw product te verbeteren.
  • Nu al enthousiast? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! Heb je nog meer informatie nodig? Lees hieronder de methodes die wij gebruiken om te usability testen.

Expert Review

Een van onze Mobile Testlab-medewerkers voert een expert review uit op jouw app of website. Dit houdt in: er wordt gekeken naar het product door een usability tester. In plaats van focussen op de functie van het product, wordt er vooral gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid (al worden grote bugs natuurlijk ook gemeld). Bij iedere keuze worden screenshots toegevoegd voorzien van feedback. In plaats van te focussen op het probleem (deze button is niet goed zichtbaar), wordt er gefocust op een oplossing: als je deze button hier plaatst, is hij beter zichtbaar en zal er sneller op worden geklikt.

Google Analytics

Door inzicht te krijgen in de analytics van een app of website, kunnen wij de feedback die wij geven ondersteunen met een stukje statistiek. Als we bovenstaand voorbeeld nemen: een button die niet goed zichtbaar is, kunnen we kijken naar het aantal gebruikers dat daadwerkelijk op de button klikt. Als dit percentage relatief klein is, kan worden vastgesteld dat de button niet goed genoeg functioneert. Ook wordt er gekeken naar doelgroep, time on site, bouncerate, behaviour flow enzovoorts.

Klantcase

Een van onze opdrachtgevers gaf aan dat hij een grootschalige reclamecampagne had opgezet, maar dat het aantal bezoekers op de website en webapp tegenviel ondanks de grote campagne. Ze hadden door ons al een functionele test laten uitvoeren, maar het aantal bezoekers viel nog steeds tegen. Zij gaven ons de vrijheid om zelf met een oplossing te komen voor het probleem. Wij stelden voor om een usability test uit te voeren d.m.v. een analyse op hun Google Analytics-cijfers en een Expert Review. Hierbij bekeken we de site en webapp door de ogen van de twee verschillende doelgroepen waarvoor het product is gemaakt. Wij leverden een rap Heb je interesse in usability testing? Neem dan nu contact met ons op!